Enkele gedachten... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Pelgrims Israel - WaarBenJij.nu Enkele gedachten... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Pelgrims Israel - WaarBenJij.nu

Enkele gedachten...

Door: Nico

Blijf op de hoogte en volg Pelgrims

16 Maart 2015 | Israel, Jeruzalem

Wat opvalt - terwijl we als groep hier rondreizen - is dat de religie het leven bepaalt en beïnvloedt. Maar ook omgekeerd. Dat is iets dat we in Europa steeds minder zien. We identificeren ons nauwelijks nog met begrippen als kerk, politieke partijen, vakbonden, sportverenigingen etc.; we worden de maatschappij van het individu. Waar gaat dat toe leiden? Wat gaat de samenhang in onze samenleving worden?
In Tsfat (en later bij de Klaagmuur) maakten we een Bar Mitzwa mee. De emoties, die we bij de 'feestgangers' zagen was ongekend. Of een Amerikaanse familie, die op de sabbat samen at en zong en het begin van de sabbat vierde. Daarbij viel het ook nog eens op, dat de kinderen er sterk bij betrokken waren en werden.
We zien een ongelooflijk groot aantal groepen van mensen van allerlei pluimage en religieuze achtergrond, die hier op zoek gaan naar hoe het allemaal 'begon'. Die dus allemaal op hun manier geinspireerd worden en zijn door die ene Profeet.
Dat maakt indruk als je hier bent en stemt je tot nadenken. Ik ga zeker 'rijker' thuiskomen van deze reis.
Erik, onze gids, zei: "Israel snakt naar vrede". Ze moet zich zoveel getroosten om hier te mogen bestaan. Laten we hopen, dat die vrede er ooit nog eens komt.