Verwarrende dag 18 maart - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Pelgrims Israel - WaarBenJij.nu Verwarrende dag 18 maart - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Pelgrims Israel - WaarBenJij.nu

Verwarrende dag 18 maart

Door: Gera

Blijf op de hoogte en volg Pelgrims

18 Maart 2015 | Israel, Jeruzalem

Als aan de grond genageld, dikke tranen over mijn wangen biggelend, zo stond ik daar (en ik denk de hele groep). Ik wilde niet meer weg.... zo diep geraakt door de manier van herdenken in het Children's Memorial (Yad Vashem). De architectuur van het hele complex, maar met name de donkerte, de melodie, de sfeer... eigenlijk onbeschrijfelijk. Je betreedt een aardedonkere koepel, bekleedt met ontelbare gebroken spiegelscherven. In het midden vijf brandende kaarsen. De vlammetjes reflecteren zodanig, dat het lijkt alsof er talloze sterretjes aan de donkere hemel staan: vertegenwoordigers van 1 1/2 miljoen omgekomen Joodse kinderen. Dag in dag uit, maand in maand uit, jaar in jaar uit noemt men deze kinderen bij name, leeftijd en geboorteland.
Diepe stilte is het gevolg. Maar zoals het Joodse volk met groot geloof de draad weer heeft opgepakt, vervolgen wij onze weg.
De bus brengt ons naar het Israel museum en het heiligdom van het Boek met de indrukwekkende tentoonstelling van de Dode Zeerollen. Het bezoek aan de "Stad van David" leek Henk en mij boven onze macht te gaan, dus dat deel kan ik niet beschrijven. Op weg naar het hotel reden we nog door de Joods - Orthodoxe wijk om ons beeld van Jeruzalem compleet te maken.

  • 18 Maart 2015 - 20:05

    Jannie:

    Lieve Israël vaarders,
    Zelfs ik krijg kippenvel bij het lezen van jullie verslag. Geweldig maar.....vreselijk dat dit Children's Memorial moet bestaan.
    Geniet nog maar goed van de laatste dagen in het bijzondere land.
    Groet van Jannie v d Hil.

  • 18 Maart 2015 - 20:29

    Marieke :

    Lieve Pelgrims,

    Het Children's Memorial heeft op mij erg veel indruk gemaakt.
    Erg bijzonder hoe de architect het heeft gemaakt.
    Fijn als je dan als groep er voor elkaar kunt zijn.

    Geniet van alles wat jullie nog willen beloven.

    Liefs Marieke

  • 18 Maart 2015 - 21:12

    Pascal:

    Lieve Pelgrims

    Waarom, waarom heeft het zo moeten gaan
    Ook ik heb toen mijn tranen laten gaan

    Begrijpen doen we het nog steeds niet
    Vandaar een verwardedag met intens verdriet

    Net zoals de Joden moeten we verder gaan met het leven
    Vrede, vrede, dat aan elkaar te wensen en elkaar te geven

    Gr Pascal





  • 18 Maart 2015 - 23:37

    Jannij:

    Lieve allemaal.

    Inderdaad, wat is dat indrukwekkend.

    IK heb toen heel lang staan turen naar die sterretjes in het plafond.

    En ook ik kon mijn tranen toen niet bedwingen.

    Maar er komen vast nog een paar mooie dagen, geniet samen.

    Liefdevolle groet van jannij.


  • 19 Maart 2015 - 05:23

    Rovie:

    Lieve Israel gangers,

    Wow indrukwekkend wat jullie allemaal gezien en gehoord hebben deze afgelopen dagen. Laat de liefde voor Jezus alleen maar meer worden! Voor wat betreft Children's Memorial - sprakeloos.

    Geniet ze verder, veel liefs voor jullie; vooral voor Edisona en Ronny


  • 19 Maart 2015 - 08:12

    Rianne:

    lieve mensen,

    Yad Vashem heeft vorig jaar ook heel veel indruk om me gemaakt. vooral het Children's Memorial, al die sterretjes in het plafond. droog heb ik niet toen niet gehouden en bij jullie verhaal ook niet gisteren. het als groep beleven is ook bijzonder en willen zijn voor elkaar.

    geniet van de komende dagen.
    zorg voor elkaar.
    veel liefs, Kees en Rianne.

    ps Gera, ik heb vorig jaar het bezoek aan het ondergrondse waterstelsel van "de stad van David" ook aan mij voorbij laten gaan, Marieke zei later een verstandig besluit.


  • 19 Maart 2015 - 14:14

    Sjef:

    Beste Pelgrims,

    Inderdaad, Yad Vashem is en blijft een hele diepe indruk op je maken. Of je er nu veel van af weet of niet, het is een blijft een onbegrijpelijk feit, mede omdat dit in een andere vorm nog op zo veel plaatsen in de wereld doorgaat.
    Het Children's Memorial, De laan der Rechtvaardigen, de donkere ruimte met de namen van de kampen en de eeuwige vlam, ook ik zal het nooit vergeten.

    Maar zoals het Joodse volk, moeten jullie ook verder. Geniet dus nog even van jullie pelgrimstocht, neem alle herhinneringen en indrukken mee en vertel er thuis over.

    Heel veel plezier toegewenst en kom weer allen veilig thuis.

    Met vriendelijke groeten,
    Sjef van de Pol

    Erik, de vriendelijke groeten van de ezel

  • 19 Maart 2015 - 14:22

    Ton En Elly:

    Lieve pelgrims,
    Yad Vashem heeft op ons ook erg veel indruk gemaakt. Vooral het monument voor de kinderen, maar ook het museum, dat als een mes door de top van een berg klieft en waar de vele ellende ziet die de mensheid zich aan kan doen maar waar je aan het einde toch weer in de blauwe lucht komt.
    Wij genieten van jullie verhalen en herleven daarbij ook de ervaringen op onze reis.
    Ton en Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Pelgrims

Wij zijn een enthousiast gezelschap op pelgrimsreis naar Israel van 8 tot 22 maart 2015.

Actief sinds 26 Feb. 2015
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 18001

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: