Jeruzalem en Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Pelgrims Israel - WaarBenJij.nu Jeruzalem en Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Pelgrims Israel - WaarBenJij.nu

Jeruzalem en Bethlehem

Door: Nico

Blijf op de hoogte en volg Pelgrims

14 Maart 2015 | Israel, Jeruzalem

Na de Klaagmuur (gisteren) vertrokken we vanmorgen om 08.00 uur naar de grote Synagoge. Hier scheidden zich onze wegen: de dames op het balkon, de heren beneden. We waren maar net binnen toen de voorz(g)anger binnen kwam en zingend in gebed ging, ondersteund door een koor. Heel indrukwekkend en schitterend om naar te luisteren!
Wat opviel was, dat er nauwe banden zijn tussen Israel en de VS: sponsoren/families uit de VS droegen hun 'steentje' bij aan de totstand-koming van deze prachtige Synagoge.
Daarna een wandeling over de stadsmuur. Vooral de steeds wisselende uitzichten op de oude stad, de Hof van Olijven en de enorme joodse begraafplaats waren imponerend. We bezochten de kerk van het hanengekraai (verraad van Simon Petrus) en de zaal van het laatste Avondmaal. Daarna mochten we van onze reisleiding een koffiepauze inlassen; een welkome en door iedereen zeer gewaardeerde verrassing!
Toen naar Bethlehem zonder onze gewaardeerde gids Eric. Hij mag als Israelier niet in Palestijnse gebieden komen. Met een andere gids eerst op Arabisch geluncht, waarna een bezoek aan de geboortekerk (staat voor een groot deel in de steigers). De afsluiting van de dag bestond uit een intieme viering op de herdersvelden, waarin Myriam voorging. Ik mocht zelf het Bijbelgedeelte voorlezen, waarin de herders de geboorte van Christus de Messias aangekondigd werd door de engelen.
Tot slot bezocht ons gezelschap een sjieke souvenirwinkel, waar verschillende mensen een mooi souvenir kochten.
Al met al weer een heel bijzondere dag!

• 14 Maart 2015 - 21:04

Pascal:

Mooi verslag door Nico geschreven
    Zodat wij onze herinneringen weer terug kunnen beleven

Bedankt voor het delen, van jullie pegrimstocht

Gr Pascal

• 14 Maart 2015 - 21:14

Rianne:

lieve Pelgrims,

Vanavond met ons Marieke de DVD gekeken van onze Israël gekeken. We waren weer helemaal terug in het Heilige Land.
    Het bezoek aan de grote Synagoge, die maakte indruk. Dat zingen van die voorzanger en al de Joden op en neer zien gaan, in beweging blijven.
    De wandeling over de Stadsmuur kan ik niet mee praten, heb ik aan me voorbij laten gaan, later op foto's gezien dat het mooi was.
    Bethlehem was ook mooi, ja geboortekerk, daar waren ze vorig jaar ook al mee bezig. In het geboortegrotje geweest?
    Op de herdersvelden een viering van Myriam, is zeer intiem, fijn dat je dan mocht lezen Nico.
    allemaal mooie herinneringen die je nog lang bij je draagt in je hart.
    Dadelijk lekker slapen en morgen gezond weer op. groetjes, Rianne

• 14 Maart 2015 - 21:58

Jeroen Kok:

Lieve pelgrims,

ik geniet van jullie verhalen. Heerlijk om zo met jullie mee te mogen reizen. Herken veel van de verhalen, maar er is ook veel veranderd sinds 2008. Geniet van de komende dagen,

Shaloom,

Jeroen

• 14 Maart 2015 - 22:54

Liesbeth Kootkar:

Dag Pelgrims,

Door het lezen van jullie verslagen komen mijn herinneringen van vorig jaar weer helemaal terug.
    Een land met zoveel geschiedenis, zulke verschillen in landschap en bevolkings groepen. Het is een geweldige belevenis, dit onder de niet aflatende zorg van Myriam.
    Ik hoop dat het weer goed blijft, en Eric jullie meeneemt naar de mooiste plekjes van zijn geliefde Israel.
    Het ga jullie goed!
    Liesbeth Kootkar.

• 14 Maart 2015 - 23:14

Jannij:

Lieve allemaal.

Wat een bijzondere dag weer.
    Het roept bij mij ook veel herinneringen op, ik zie het zo voor me.
    Jammer dat Eric even niet mee kon, maar morgen zal hij er vast weer bij zijn.

Tonny, ik hoop dat je goed slaapt op een kamer alleen.
    Jullie worden wel vroeg gewekt he via de telefoon.
    Dat was voor mij steeds weer schrikken, je bent dit niet gewend.
    Maar het ontbijt was iedere keer weer heerlijk.

Geniet samen weer van al het moois wat jullie gaan zien en heb het fijn samen.

hartelijke groet van jannij.

• 15 Maart 2015 - 09:02

Pastoor Rudo Franken:

Dierbare pelgrims,

Mooi om jullie te kunnen volgen van het noorden naar nu in Jeruzalem.
    Bijzonder om hier zomaar te kunnen rondlopen en zovele indrukken op te doen.
    Samen met elkaar. En de bijbel open zien gaan.
    De stilte die een en ander nog beter in je laat opnemen.
    De verrassingen van moment tot moment.
    Vandaag is het zondag. Laat de zon maar volop schijnen.
    Ik wens jullie nog hele mooie dagen,
    en neem onze parochie Christus Koning en onze overgang naar een nieuw begin
    ook mee in jullie gebeden op de plaatsen waar het allemaal begon.

Hartelijke groet en shalom,
    Rudo Franken, pastoor

P.S. zo meteen stap ik op m'n fiets naar de eerste zondagsmis ... het druppelt een beetje