Op weg naar Pasen.... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Pelgrims Israel - WaarBenJij.nu Op weg naar Pasen.... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Pelgrims Israel - WaarBenJij.nu

Op weg naar Pasen....

Door: Teus

Blijf op de hoogte en volg Pelgrims

17 Maart 2015 | Israel, Jeruzalem

We zitten in de 40-dagen tijd en velen zijn zich aan het voorbereiden op Goede Vrijdag en Pasen. Wij, de Myriamieten, zijn vandaag op een heel bijzondere manier op weg gegaan naar Pasen: vanaf de Olijfberg via Getsemane naar Jezus' veroordeling en tenslotte naar de plek waar hij niet meer is, want hij leeft!
Om 8 uur stonden we al op de Olijfberg. Wat zal er door Jezus heen zijn gegaan toen hij daar de stad met de tempel zag liggen. Even verder de kerk 'Jezus weende'..... Toen afdalend naar Getsemane. Nu een plek, waar de auto's voorbij razen en huizen en kerken (teveel....) het toenmalig landelijke beeld hebben weggenomen. Wat moet Hij hier doorleefd hebben! Gevangen genomen: we zien de weg waarlangs hij weggevoerd werd door het Kidrondal naar het huis van Kajafas. We kunnen ons Zijn gedachten nauwelijks indenken.
Dan gaan we naar de oude stad, waar op de plek van de toenmalige Antonia-burcht (hier zetelde Pontius Pilatus 3x ieder jaar) Jezus veroordeeld werd. Het begin van de Via Dolorosa. Op weg naar de plaats van de kruisiging. Helaas veel tam-tam en soms is het sacrale hier ver te zoeken. Was dit echt de plaats? Eigenlijk een ondergeschikte vraag: het wezenlijke is feitelijk gebeurd en dat is zeker! Later zullen we even buiten de stad nog een 2e Golgotha vinden met een graf in de nabijheid. Hier wordt eerlijk verteld, dat ook deze plek niet met zekerheid de juiste plaats is.
Al met al: een indrukwekkende tocht, tijdens welke we allen op een eigen manier dichter kwamen bij de Weg, die Hij gegaan is met als eindresultaat: mensen, die met Hem mogen opstaan tot nieuw leven!
Dat hebben we aan het eind nog bezegeld in een gezamenlijke viering.

• 17 Maart 2015 - 20:47

Pascal:

Lieve Pelgrims

Mooie dag geschreven door Teus
    Precies wat je zegt Hij die Leeft ... Jezus

De kerk waar Jezus weende, werd ik heel emotioneel
    De boom die misschien de Christus boom kon zijn, kreeg ik een brok van in mijn keel

In Getsemane de tuin waar Hij verraden werd met een kus
    Daar naast de kerk met de doornekroon van Jezus

Of het die plek is geweest, of waar precies zijn graf is
    Laat het los, het gaat om de gebeurtenis

Om ZijN verhaal waarvoor Hij is gekomen
    Dan voel je ZijN aanwezigheid vanzelf bij je binnen stromen

Fijn om jullie dag weer mee te mogen lezen
    Gr Pascal

• 17 Maart 2015 - 21:09

Rianne:

lieve pelgrims,

Vandaag heel erg met jullie mee geleefd.
    De herinneringen aan vorig jaar kwamen allemaal weer boven. Boven op de Olijfberg en zo naar beneden lopend, naar Getsemane. De kerk van alle Volken en via de Dolorosa en zo de stad door, de kleine smalle straatjes en op sommige plaatsen ff stil staan en bidden. dat heeft veel indruk op me gemaakt.
    jullie zijn erg letterlijk op weg naar Pasen.
    en de dag te besluiten met een mooie viering met Myriam, dat is heerlijk.
    heel veel groeten, geniet nog van de dingen die op jullie pad komen.
    vanavond lekker slapen en morgen gezond weer op.
    heel veel groetjes, Kees en Rianne

ps ook dat lekkere mintdrankje gedronken bij Basti?

• 17 Maart 2015 - 21:46

Marieke:

Lieve Pelgrims,

Ik vond deze dag een behoorlijk zware dag.
    Lichamelijk en geestelijk. Wel erg prettig als je er dan voor elkaar kunt zijn.
    De nauwe straatjes en dan is het niet voor te stellen dat Jezus daar gelopen heeft.
    Bij basti heerlijk geluncht.

Geniet nog van de vele indrukken.
    Ik wacht weer met smart op een nieuw verhaal.

Liefs Marieke

• 17 Maart 2015 - 23:17

Wim En Charlotte:

Dag Pelgrims,

Een hele mooie tocht voor jullie vandaag de via Dolorosa, Getsemanie en de Calvarieberg allemaal hele bijzondere plaatsen in deze vastentijd. Als straks de goede week begint komen al deze plaatsen weer terug in de lezingen en dus ook in herinnering en in beeld. Wij vonden dat ook heel bijzonder. Ja het is een prachtig land met veel cultuur en indrukwekkende plaatsen. Jammer dat de vrede zo ver weg is in het land waar Jezus de vrede gepreekt heeft.
    Genieten jullie er nog maar van de tijd schiet al weer hard op.
    Veel groetjes speciaal voor Els, Elly en Victor en Myriam. Wim en Charlotte

• 18 Maart 2015 - 19:29

Pieter De Meijer:

mooie verwoordingen van jullie belevenissen in deze tijd op weg naar pasen

• 20 Maart 2015 - 09:52

Fred En Trude Meijnhardt:

Beste Israëlgangers, beste Teus en Joke,

Jullie waren dus bij het kapelletje Dominus Flevit, Jezus weende. Ik weet nog dat ik jaren terug er ook was en opeens tot mijn ontroering ontdekte dat de kapel traanvormig is en dat er op de hoeken vier kruiken staan. En het schoot door me heen: dat zijn de tranen en de kruiken uit Psalm 56! 'Doe mijn tranen in uw kruik!' Ik heb afgelopen zondag in de preek (Zwolle-Berkum, de Hoofdhof) er nog het nodige over gezegd. Ik preekte daar over Psalm 56.

Ja, je komt heel wat tegen op zo'n Israëlreis. Ja, er is natuurlijk ook veel 'holy business, as usual'. Maar niettemin. Al bij het badwater van Bethesda geweest? Ook zo'n plek.

Geniet maar veel. Hier alles goed. Maandag hopen we weer te fietsen/wandelen met de LF&WC.

Hartelijke groet, Fred en Trude